Tuesday, August 28, 2012

10 Things Allah Won't Ask

Ten things ALLAH won't ask

1... ALLAH won't ask what kind of
car you drove; ALLAH will ask how many
people you drove who didn't have
transportation.
2...ALLAH won't ask the square
footage of your house, ALLAH will ask
how many people you welcomed into
your home.
3...ALLAH won't ask about the
clothes you had in your closet,
ALLAH will ask how many you helped to
clothe.
4... ALLAH won't ask what your
highest salary was; ALLAH will ask if
you compromised your character to
obtain it.
5...ALLAH won't ask what your job
title was; ALLAH will ask if you
performed your job to the best of
your ability.
6...ALLAH won't ask how many
friends you had, ALLAH will ask how
many people to whom you were a
friends
7...ALLAH won't ask in what
neighbourhood you lived, ALLAH will ask
how you treated your neighbours.
8...ALLAH won't ask about the
colour of your skin, ALLAH will ask
about the content of your
character.
9...ALLAH won't ask why it took
you so long to seek Salvation;
ALLAH will lovingly take you to your
mansion in heaven, and not to the
gates of Hell.
10...ALLAH won't ask how many
people you forwarded this to;
ALLAH will ask if you were ashamed to pass it on to your friends.  
**********

Monday, May 14, 2012

BEST MOTHER AWARD 2012

video

Kasih Tak Bersyarat

Album :
Munsyid : Azahari
http://liriknasyid.com

Jauh telah langkahku jelajah
Dakapmu lama yang kurindu
Luas sudah kulihat dunia
Senyum mu ukiran terindah

Tiap perilaku dan budimu
Tiap airmata tumpah darah
Menjadi perlambangan sejati
Kasih tak bersyarat

Ibu redup matamu
Memayungi bahagiaku
Hanya di tapak kakimu
Terletaknya syurga buatku 
 
 
BEST MOTHER AWARD 2012

Alhamdulillah..

Terima kasih Ya Allah 

krn memberiku peluang berbakti kpd ibuku..

Mak,
 
Seluas langit diangkasa dan jutaan kerlipan bintang di langit ucapan terima kasihku tidak terhingga buat mak

kerana telah menjadi ibu yang sangat hebat 

kerana mengandungkan aku selama 9 bulan 10 hari

kerana bersengkang mata menjagaku 

sedari kecil telapak tanganmu..

hingga sebesar dan setua 26 tahun diriku kini
 
Terima kasih juga

berjaya mengajar dan mendidik ku menjadi insan berguna pada masyarakat, bangsa dan agama
 
terima kasih atas segala-galanya..

Semoga Allah merahmatimu..
 
Semoga Allah melimpahimu dengan rahmat dan kasih sayangNya..

Semoga Allah memeliharamu daripada segala kesulitan dan kepayahan..
 
Hanya Allah sahajalah yang dapat membalas segala kebaikan dan kesabaran mak menjaga dan mendidik kami..


Ammeennn..Ya Rabbal 'Alamiin



 
 

Wednesday, May 9, 2012

Manusia dan Kesilapan

Manusia mmg x akan terlepas dari wat kesilapan / kesalahan kan

samada:

1) Tak disengajakan

Situasi:

Seorang budak sedang berjalan sambil membawa segelas air oren..secara tetiba dia tersadung batu lalu air itu jatuh mengenai seorang kakak yang sedang duduk di tepi tu..

Kakak: Hei, ko ni buta ke ape! habis baju aku kne air oren ko!

Budak: Maaf kak..maaf kak..saya betul tak sengaja..

Kakak: amboii, senang nya cakap...ko ingat dengan maaf ko tu leh bersihakan baju aku semula?! ko tau x baju  aku ni berjenama..blaaa..harga dia..bla..blaa

Kakak tadi terus naik hangin sambil memaki2 dak yg malang tu..

Itulah namenya taqdir...

Kita x tahu pada hari tu, pada sekian waktu itu kte akan tersadung batu

dan kalo kita tahu, kita pasti akan mengelak jumpa batu..hatta batu kecik pun

2) Tak tahu

Situasi:
 
Seorang wanita baru pertama kali mula bekerja di sebuah syarikat swasta. Tidak mempunyai pengalaman bekerja sebelum ni. Majikannya meminta dia fotostat beberapa dokumen penting syarikat. Dia terpaksa meredahkan aje, walaupun tidak pernah menggunakan mesin fotostat sebelum ini. Nak dijadikan cerita, tetiba mesin tu jammed, ada paper tersangkut dalam tu.

Bos: Apa awk dah buat ni hah?? nak guna mesin ni pun xreti ke??

Wanita: Maafkan saya bos, sebenarnya saya tatau gune mesin ni.

Bos: kalo awk tatau, lenkali tanya dan minta bantuan pada staff lain.

Semua orang dilahirkan dari TAK TAHU menjadi orang yang TAHU..setelah melalui proses pembelajaran

Jadi untuk menjadi tahu..kita perlu melalui proses belajar bertanya.


LEARN FROM MISTAKES
 
Setiap orang akan belajar daripada kesilapan masing-masing untuk menuju kepada proses kematangan..

Jadi,

1) belajarlah memaafkan orang yang membuat kesilapan

2) banyakkan bertanya apa yang tidak tahu



*******************************************************************************

Memetik ayat daripada blogger Kereta Mayat :

Maha Suci Allah yang dengan kehendaknya telah membuatkan Nabi Muhammad SAW telah melakukan beberapa ‘kesalahan’ dalam ibadah, yang mana Hikmahnya adalah, Ummat akan dapat belajar bagaimana untuk mengatasi masalah yang timbul dalam beribadat kepada Allah.

Sebagai contoh, apabila Nabi terlupa bacaan ayat dalam solat, atau Nabi tertinggal raka’at dalam menjadi imam, atau Nabi tertinggal solat jemaah, dan lain lain lagi, lihat bagaimana daripada kesalahan itu, Nabi terus menunjukkan cara pembetulan,

Malahan kesalahan ini adalah di sengajakan oleh Allah ke atas NabiNya yang mana Ummat akan dapat belajar secara langsung dan lebih faham kerana ianya berlaku secara praktikal.

Dengan ilmu ini, orang yang melakukan kesalahan secara tidak sengaja dalam ibadah akan dapat meneruskan ibadah mereka tanpa perlu merosakkan ibadah tersebut.

Alangkah baiknya perkara ini!

Maha Suci Allah yang telah mebuatkan Nabi Muhammad SAW telah melakukan ‘kesalahan’, dan beruntunglah mereka yang mengambil manfaat dan renungan daripada kehendakNya yang Maha Mengetahui.

Oleh yang demikian, asbab ‘kesilapan’ Nabi, setiap masalah yang timbul dalam ibadat nampaknya telah berjaya di selesaikan dalam ummat. Alhamdulillah..



Tuesday, May 8, 2012

Blogku yang sudah usang..

Assalamualaiummm...

Asssalamuaikummmm...oooo tuan umhhh!

tade orang ke??

semaknya umah sampai berlumut hijau kut..


(^____^)


keBUSYan terlampau!

xsempat nak mnyapu sesawang kat pondok usang ni dah..

Alhamdulillah, harini bekesempatan singgah kejap ke teratak ni

patutlah terase gatal je tangan hari ni..upenya gian nak menulihh

Taun 2012,

mmg byk CERIA dalam cerita,

berbanding

Taun 2011,

yang banyak DERITA dalam cerita

Alhamdulillah...

Allah itu mmg MAHA ADIL lagi MAHA MENGETAHUI

setiap apa yang direncanakan untuk ku sepanjang perjalan hidupku ini..

Semoga Allah sentiasa memimpin setiap langkah perjalannku ini..

Amiin


p/s: lama x berblogging..baru aku pasan..blog sekarng dah berwajah baru dgn macam2 features..sampai naik penin i..weee ^^

Monday, January 23, 2012

GURU itu adalah....

.:GURU:.


Guru adalah…
Pendandan iman, penjana taqwa
Penggubah hemah, penjalin disiplin
Penyumbi budi, perapi pekerti
Pembancuh roh, pemateri peribadi
Pengukir daya fakir, penyolek intelek
Pencanai perangai, pemintal amal
Penyala daya cipta, perona rupa
Pengolah tingkah, penggembur tasawwur
Pemahat semangat, penala daya usaha
Pencanting daya saing, pemilin yakin
Pelentur tutur, pengarca bahasa
Pengandam azam, pembaja cita-cita
Penggilap sikap, penyusun santun
Pemahat minat, pengilat bakat
Pensasa raga, pencerna persona…

Guru adalah muaddib bijaksana
Tekun sabar mengadun tamaddun
Bagai lilin memperkasakan watak
Guru adalah murabbi cendekiawan
Gigih adalah meramu ilmu
Bagai obor mengupayakan minda
Guru adalah mufakkir istimewa
Giat rajin membaji jatidiri
Bagai lampu menjelitakan wibawa
Guru adalah mursyid pendeta
Jujur ikhlas mewarna budaya
Bagai lentera memperkayakan etika
Guru adalah mujahhid peka
Iltizam istiqomah melepa jiwa
Bagai bara mewajakan maruah
Guru adalah mu’alim mempersona
Budiman ihsan mengukir wawasan
Bagai unggun menceriakan impian…

-AZMI YUSOFF, BPM MARA-

*Sumber dicedok dr FB Cikgu Hasnah Mohd AkiL
thnx cekgu, moga sajak ni menjadi sumber inspirasi dan pencetus semangat untuk diriku..insyaAllah ^^

Ahlan wasahlan 2012~

Alhamdulillah..

Syukur padaMu ya Allah kerna masih memberiku peluang untuk beribadat dan bermunajat padaMu
memberi peluang untuk merasai nikmat hidup dan kehidupan..
memberi peluang untuk memberi bakti pada agama,bangsa dan masyarakat..
memberi peluang untuk mengejar maghfirahMu..


2012

moga tahun ini memberi 1001 makna dalam hidupku..
Ya Allah bantu aku untuk melangkah menuju keredhoanMu..
Amiin Ya Rabbal 'alamiin

Thursday, September 29, 2011

PIL MOTIVASI

BELAJAR dan MEMOTIVASIKAN DIRI..

Dari ALLAH kita belajar tentang erti KASIH SAYANG,
Dari AIR kita belajar kETENANGAN,
Dari BATU kita belajar kETEGASAN,
Dari TANAH kita belajar kEHIDUPAN,
Dari Kupu-kupu kita belajar MERUBAH DIRI,
Dari PADI kita belajar RENDAH HATI,

Melihat KEATAS memperoleh SEMANGAT untuk MAJU,
Melihat KEBAWAH membuat kita BERSYUKUR dengan apa yang ada,
Melihat KESAMPING memberi SEMANGAT KEBERSAMAAN,
Melihat KEBELAKANG mengenang PENGALAMAN yang BERHARGA,
Melihat KEDALAM membuat kita SEDAR DIRI,
Melihat KEDEPAN kita akan rasa LEBIH BAIK(InsyaAllah),
Melihat CERMIN,kita TAHU siapa diri kita yang sebenarnya dan mahu kemana selepas ini.

semoga ia menambahkn lg Keimanan,ketaqwaan,kesungguhan Hidup menuju lebih baik dibanding Hari ini.