Thursday, November 25, 2010

~//CiRCumCisiOn//~

Salam,

Buat adik-adikku...

Hari ni aku nak berkongsi cerita perihal adik bongsu kita...Adik Eis kita yang comel tuu..huhu

Ahamdulillah~
Sekarang beliau sudah menjadi anak teruna setelah melalui fasa-fasa yang mencabar dalam kehidupanya..iaitu circumcision (bersunat)~hehe

Masa emy melalui fasa tu, aku masih kat matrik lagi..
So, tahun ni berpeluang menjaga seorang adik yang melalui getir2 utk bersunat..
Adk kita yang pemalu itu sekarang melalui fasa kematangan..
Malam sebelum bersunat, kami sekeluarga belanja beliau makan ikan bakar dan tomyam~

24hb November 2010 (Rabu)


kul 9 pagi, awal-awal lagi is dah siap-siap nak gerak p klinikl..
punyalah excited..xade riak-riak kerisauan..
" jangan risau is, x sakit pun..macam gigit semut jer..."
erm, begitulah kata-kata semangat dan sokongan moral ktorang suntik untuk is..

tapiii...

saat malam berkunjung tibaaa...
saat bius sudahhh abesss...
dia sudah kehujanan air mata!
jenuh ktorang mencari inisiatif dan kretiviti
menjaga pesakit yang sorang ni..

cara 1
mula-mula ktorang buh kelambu giant (bukan kelambu baby dah) yang seluas katil king tu..
lepas tu aku sambungkan tali kat atas kelambu tu..
tapi...
masalah pulak bila gerak sikit kelambu...meraung sakan dia!
pastu tukar method lagi..

cara 2
abah lak bagi cadangan memandangkan abah lebih arif hal-hal terbabit..
abah cadangkan buh meja kecik jepun yang kaki lipat tu kat atas kaki is..
jadi kedudukan meja tu betul2 kat bahagian yang sakit.
then, dia x perlu pakai kain pelikat yang di gantung
jadi kain pelikat tu, kita cover meja tu..tutup semua..
wahhh, hebat la idea tu!hehe
Misi berjaya..dan is sungguh selesa baring atas katil.

tapiii...

masalah lain lak timbul..
lps abah n mak g sg buloh mlm tu,
aku la kene jaga is..
tetibaa, dia nak terkucil lak..
meraunggg sungguh!
aku kaget hilang punca..
taktau nak buat ape..
pastu aku suh dia dok atas kurusi..
bila sakit tu dtg tetiba, aku suh dia ketuk pelan-pelan kepala lutut dia..
objektifnya kasi urat-urat dia renggang..
(ni petua maksaba, patutnya kena cari tempurung kelapa untuk ketuk kat kepala lutut tu. kalo xde leh guna alternatif lain)
alhamduliilah, berkesan jugak.
tapi bila sakit tu datang menyerang secara kerap, dia jadi takot nak ketuk lutut dia..

pastu, tercetus pulak idea baru..

cara 3
haha, aku rasa cara ni lebih effektif..
untuk kasi dia lupa kesakitan yang dialami tu seketika..
jadi aku pasang citer kartun kat dia tgk...
pastu x nangis langsung dah..
sampai tertido la..dengan posisi yang sunguh kretif
tido kat atas kusi, dengan lutut diangkat..
xperlu tali temali dahh...

chewahhh...rilex nampak!

ni la aktiviti orang yang "berpantang"...tgk tv jela..

~//Warkah buat adik-adikku...//~

Salam buat adik-adikku yana, dayah and tikah yang jauhh nunn disana~~

Tikah,
Selamat berjuang di medan SPM..
Maan Najah fil imtihan..
Semoga Allah memberkati usahamu..

Dayah,
Semoga tabah dan bersabar menempuh cabaran praktikal di hutan sabah itu ya bah~
Miss u..muahhh!!! (^_^)v

Yana,
Selamat bertempur di medan finaL exam~
Jangan stress2 tau..
jaga kesihatan, makan obat demam tuuu~
bitaufiq wannajah fil imtihan~

***************************************
*monolog*
Lately, aku rasa rindu sangat2 kat korang bertiga..
Lately, jiwa aku rasa sensitif sangat, cepat terasa..

Aku rasa....
sebak sangat..
asyik teringat sangat2 kat korang bertiga..
terasa lama sangat tak jumpaa
tambah2 dayah..
aku nak pi ziarah dayah kat sarawak..
tapi xcukup duit lagi..
bila terlalu sangat rindu sangat kat korang..
sampai x sedar, ada sungai mengalir deras kat tubir mata ni.
sakit sangat dada ni asyik pendam perasaan ni..
kerongkong ni pedih sangat macam ada batu yang tersekat..
nak luah, tapi tak lepas keluar..
hanya mampu doa dari jauh..
mudah2an Allah sentiasa melindungi korang bertiga..
Aminn..

Lately, aku sangat-sangat stress..
Allah sedang menguji iman dan kesabaran aku saat ni..
ujian yang datang bertimpa-timpa..
Aku mohon maghfirah atas segala kifarah..

Dayah, yana and tikah...
Aku nak minta maaf ya kalo aku ada buat salah silap kat korang..
Maaf kalo ada kata-kata yang menghiris kalbu,
Maaf kalo ada khilaf perilaku,
Maaf kalo ada terambil/terguna barang tanpa beritahu,
Maaf kalo ada terhutang budi dan duit masa dulu-dulu,
Maaf dan ampun dari hujung rambut sampai hujung kuku..
Mohon kemaafan, ikhlas dari aku..
~kakakmu~

mood: SAD (!_!)

Monday, November 22, 2010

~//LIFE.//~



LiFE mEans missing ExpEcted things and facing unExpEcted things. WhEn yOu arE right, nO One rEmEmbErs, but whEn yOu arE wrOng, nO OnE fOrgEts...

;

;

;

this is LIFE~

mood:
(!_!)


~//pELaNGi...ohh, pELaNGi....//~

~Pelangi selepas hujan...Subhanallah, indah sungguh ciptaanMu..
aku sukaaa sangat tengok pelangiii...sungguh mempersona~ (^_^)v



Jum bace info menarik mengenai pelangi~

Pelangi
adalah gejala optik dan meteorologi berupa cahaya beraneka warna saling sejajar yang tampak di langit atau medium lainnya. Di langit, pelangi tampak sebagai busur cahaya dengan ujungnya mengarah pada horizon pada saat hujan ringan. Pelangi juga dapat dilihat di sekitar air terjun yang deras.

1. Classic Rainbows

Pelangi Alam terdiri dari enam warna: merah, oranye, kuning, hijau, biru dan ungu. Intensitas warna masing-masingnya tergantung berbagai kondisi atmosfer dan waktu.

2. Circular Rainbows

Pelangi ini benar-benar terlihat seperti busur lingkaran sempurna (dengan radius tepat 42 derajat, menurut Descartes).

3. Secondary Rainbows

Pelangi primer, sering disertai dengan pelangi sekunder biasanya tipis dan redup daripada pelangi primer. Pelangi sekunder terkenal dengan karakteristik tertentu, spektrum ditampilkan dalam urutan terbalik dari sebuah pelangi primer.

4. Red Rainbows

Red Rainbows biasanya terlihat saat fajar atau senja ketika ketebalan filter atmosfir bumi menjadi biru, terlihat lebih merah atau seperti tetesan cahaya oranye mencerminkan dan membiaskan air. Hasilnya adalah pelangi dengan spektrum ujung merah.

5. Sundogs

Yang paling sering terlihat rendah di langit di hari musim dingin yang cerah, sundogs terjadi ketika matahari bersinar melalui kristal es yang tinggi di atmosfer. Sundogs berwarna merah di bagian dalam dan ungu di bagian luar dengan sisa spektrum ramai di antaranya. Semakin tebal konsentrasi kristal es di udara, semakin tebal pula strukturnya.

6. Fogbows

Fogbows lebih jarang terlihat daripada pelangi biasa, karena parameter tertentu yang harus disesuaikan untuk menciptakan mereka. Misalnya, sumber cahaya harus berada di belakang pengamat dan membumi. Juga, kabut di belakang pengamat harus sangat tipis sehingga sinar matahari yang dapat bersinar melalui kabut tebal di depan.

7. Waterfall Rainbows

Kabut air terjun bercampur ke dalam aliran udara konstan atmosfer terus menerus, terlepas dari cuaca. Hal ini membuat sebuah foto air terjun yang sangat baik untuk pelangi.

8. Fire Rainbows

Pelangi ini bukan terbuat dari api, nama untuk efek optik yang indah ini adalah “circumhorizontal arc”. Fenomena ini hanya dapat dilihat dalam kondisi spesifik tertentu: awan cirrus, yang bertindak seperti prisma harus setidaknya berada di ketinggian 20.000 kaki dan matahari harus menyorot ketika mereka berada di ketinggian 58-68 derajat. Rainbow Fire tidak pernah terlihat di lokasi lebih dari 55 derajat utara atau selatan.

9. Moonbows

Moonbows adalah mitra untuk pelangi lunar. Mereka juga jauh lebih sulit dilihat karena badai hujan harus berlalu dan, idealnya, bulan purnama yang terang tidak terhalang oleh awan.

Saturday, November 20, 2010

~//MuHaSabaH ciNta//~ by Edcoustic


video

Wahai pemilik nyawaku betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu, kupasrahkan semua pada-Mu

Tuhan, baru ku sadar indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur, kini kuharapkan cinta-Mu

Reff:
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berdzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku

Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah, selama ini Ya Illahi
Muhasabah cintaku

Tuhan, kuatkan aku, lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati, pertemukan aku denganmu



Friday, November 19, 2010

SubjEct oN LiFe..


Subject: GUIDE TO A BETTER LIFE

This is amazing, Randy Pausch 47 yrs old, A computer Sc. lecturer from

Mellon Universityhe died of pancreatic cancer in 2008, but wrote a book

‘The last lecture” before then, one of the bestsellers in 2007. What a

legacy to leave behind…

In a letter to his wife Jai and his children, Dylan, Logan, and Chloe,

he wrote this beautiful "guide to a better life" for his wife and

children to follow.


POINTS ON HOW TO IMPROVE YOUR LIFE


Personality:

1. Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about.

2. Don't have negative thoughts of things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment

3. Don't over do; keep your limits

4. Don't take yourself so seriously; no one else does

5. Don't waste your precious energy on gossip

6. Dream more while you are awake

7. Envy is a waste of time. You already have all you need..

8. Forget issues of the past. Don't remind your partner of his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness.

9. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate others.

10. Make peace with your past so it won't spoil the present

11. No one is in charge of your happiness except you

12. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.

13. Smile and laugh more

14. You don't have to win every argument. Agree to disagree.


Community:


15. Call your family often

16. Each day give something good to others

17. Forgive everyone for everything

18. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6

19. Try to make at least three people smile each day

20. What other people think of you is none of your business

21. Your job will not take care of you when you are sick. Your family

and friends will. Stay in touch.


Life:


22. Put GOD first in anything and everything that you think, say and do.

23. GOD heals everything

24. Do the right things

25. However good or bad a situation is, it will change

26. No matter how you feel, get up, dress up and show up

27. The best is yet to come

28. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful

29. When you awake alive in the morning, thank GOD for it

30. If you know GOD you will always be happy. So, be happy.


While you practice all of the above, share this knowledge with the

people you love, people you school with,

people you play with, people you work with and people you live with.

Not only will it enrich YOUR life, but also that of those around you.

Remember,

GOOD THINGS ARE FOR US TO SHARE.....!!!!!!