Thursday, November 25, 2010

~//CiRCumCisiOn//~

Salam,

Buat adik-adikku...

Hari ni aku nak berkongsi cerita perihal adik bongsu kita...Adik Eis kita yang comel tuu..huhu

Ahamdulillah~
Sekarang beliau sudah menjadi anak teruna setelah melalui fasa-fasa yang mencabar dalam kehidupanya..iaitu circumcision (bersunat)~hehe

Masa emy melalui fasa tu, aku masih kat matrik lagi..
So, tahun ni berpeluang menjaga seorang adik yang melalui getir2 utk bersunat..
Adk kita yang pemalu itu sekarang melalui fasa kematangan..
Malam sebelum bersunat, kami sekeluarga belanja beliau makan ikan bakar dan tomyam~

24hb November 2010 (Rabu)


kul 9 pagi, awal-awal lagi is dah siap-siap nak gerak p klinikl..
punyalah excited..xade riak-riak kerisauan..
" jangan risau is, x sakit pun..macam gigit semut jer..."
erm, begitulah kata-kata semangat dan sokongan moral ktorang suntik untuk is..

tapiii...

saat malam berkunjung tibaaa...
saat bius sudahhh abesss...
dia sudah kehujanan air mata!
jenuh ktorang mencari inisiatif dan kretiviti
menjaga pesakit yang sorang ni..

cara 1
mula-mula ktorang buh kelambu giant (bukan kelambu baby dah) yang seluas katil king tu..
lepas tu aku sambungkan tali kat atas kelambu tu..
tapi...
masalah pulak bila gerak sikit kelambu...meraung sakan dia!
pastu tukar method lagi..

cara 2
abah lak bagi cadangan memandangkan abah lebih arif hal-hal terbabit..
abah cadangkan buh meja kecik jepun yang kaki lipat tu kat atas kaki is..
jadi kedudukan meja tu betul2 kat bahagian yang sakit.
then, dia x perlu pakai kain pelikat yang di gantung
jadi kain pelikat tu, kita cover meja tu..tutup semua..
wahhh, hebat la idea tu!hehe
Misi berjaya..dan is sungguh selesa baring atas katil.

tapiii...

masalah lain lak timbul..
lps abah n mak g sg buloh mlm tu,
aku la kene jaga is..
tetibaa, dia nak terkucil lak..
meraunggg sungguh!
aku kaget hilang punca..
taktau nak buat ape..
pastu aku suh dia dok atas kurusi..
bila sakit tu dtg tetiba, aku suh dia ketuk pelan-pelan kepala lutut dia..
objektifnya kasi urat-urat dia renggang..
(ni petua maksaba, patutnya kena cari tempurung kelapa untuk ketuk kat kepala lutut tu. kalo xde leh guna alternatif lain)
alhamduliilah, berkesan jugak.
tapi bila sakit tu datang menyerang secara kerap, dia jadi takot nak ketuk lutut dia..

pastu, tercetus pulak idea baru..

cara 3
haha, aku rasa cara ni lebih effektif..
untuk kasi dia lupa kesakitan yang dialami tu seketika..
jadi aku pasang citer kartun kat dia tgk...
pastu x nangis langsung dah..
sampai tertido la..dengan posisi yang sunguh kretif
tido kat atas kusi, dengan lutut diangkat..
xperlu tali temali dahh...

chewahhh...rilex nampak!

ni la aktiviti orang yang "berpantang"...tgk tv jela..

1 comment:

Khairy said...

hehe..memang azab gak bila sunat. Teringat aku dulu...memang pening pala mak ayah aku..hehe