Wednesday, August 12, 2009

~.:hypErtEnsioN:.~

8 Ogos 2009~saBTu

Petang itu, aku, mak dan abah hantar tikah ke asramanya kat Damansara..mak mengadu kat aku mak rasa pening-pening kepala dan meloya tekak sejak tengahari lagi. .pastu abah hantar kami terus ke bahagian emergency Hospital Selayang. alhamdulillah, ptg tu tak ramai pesakit. Doktor check darah mak..sungguh mengejutkan. Darah tinggi mak naik 180/100! Doktor meminta mak membuat pemeriksaan x-ray jantung, dan air kencing.

Di depan bilik x-ray, ada 2 pesakit yang sedang menunggu giliran. seorang pakcik melayu dan seorang lagi pakcik cina yang sudah tua. Bezanya, pakcik melayu yang sudah uzur itu tenang saja masuk ke bilik x-ray. Manakala pakcik cina yang terlantar di katil beroda itu terus memekik2 memanggil anaknya dan menjerit2 di dalam bilik x-ray itu. mungkin dia menyangka doktor nak bedah perut dia kut. selepas giliran mak selesai, aku menemani mak ke bilik pesakit. Dalam bilik tu ada banyak katil yang di penuhi dgn pelbagai pesakit yang menghidapi pelbagai penyakit berbeza-beza. Kata doktor, mak kena makan ubat darah tinggi dan rehat urk mengurangkan tekanan darah tinggi tu. sebelah katil mak ada pak cik cina tadi. Dia menjerit2 dan mengadu sakit bile nurse cucuk utk amek darah dia.

aku setia menemani mak di sisi katil sambil memerhatikan keadaan sekeliling dan ragam pesakit2 ni.

8.30 mlm- Mak kene wat ECG utk check tekanan jantung. Nurse kasi mak ubat dan check tekanan darah mak. 177/120

9.00 mlm- ayong datang menemani mak. kami bergilir2 pimpin mak ke bilik air.

9.30mlm- Nurse check lagi..tekanan darah mak masih belum ade perubahan. kemudian Nurse terpaksa bagi ubat tambahan utk mak.

10.30- pakcik cina kat katil sebelah tu menjerit2 dan memekik lagi sehingga mengganggu ketenteraman pesakit lain, termasuk mak. Nurse check tekanan darah mak..179/120. makin naik!!

11.00pm- Nurse meminta aku dan ayong utk meninggalkan mak seketika sebab darah mak masih x turun2. kami bertambah risau dan sedih sebab nurse tu halau kami!!! padahal bukan kami yang buat bising..(aku tak puas hati dgn nurse tuhh!!)

12.30 am- Doktor yang merawat mak bgtau mak kena berpantang makanan laut sebab mak ade lelah, keputusan x-ray menunjukkan jantung mak sedikit besar dari normal kerana jantung mak terlalu kuat mengepam darah merah mak yang pekat. jadi doktor nasihatkan mak kena kurangkan pengambilan nasik, garam dan gula. lebihkan makan sayur dan buah2an.

12.45-alhamdulillah kami pulang dengan selamat

Banyak faktor yang boleh mnyebabkan tekanan darah mak naik dan perlu di elakkan:-

1. Pantang tgk makanan
> Mak susah utk pantang makan. tapi mak pantang betul bile tgk makanan yang di beli/apa2 makanan yang terhidang. Hari tu kak tipah beli 2 biji burger daging utk dirinya kat atas meja, tetibe burger tu lesap. rupanya mak yang makan..erm, jadi bukan mak sahaja yang kena berpantang tapi kami di rumah juga turut kena berpantang makan same.~~

2. Pantang dengar teriakan adik Is
> Mak pantang sekali dengar suara tangisan Is bile emy suke2 mengusik adik Is sampai menanges sungguh2. Jadi, kene elakkan mereka berdua bertengkar dalam rumah.

3. Drama yang penuh konflik
> Mak memang suka sgt tengok drama-drama yg bersiri kat tv tu..Drama yang complicated dan penuh konflik tu secara tak langsung boleh mempengaruh tekanan darah mak. Bile citer tu dah abes, mak akan comment, criticize citer tu..erm mcm movie review lah. kadang2 bile citer tu terlalu complicated, ia kan buat mak akan rase terbeban dgn masalah citer tu.seolah2 mak turut sama berada dalam situasi cerita tu..jadik, kena suruh mak tengok citer2 yang lucu dan gembira.

4. kaunselor bebas
> Mak bukan saje seorang suri rumah aje, tapi juga seorang kaunselor bebas. mak suka membantu kawan-kwan mak yang ada masalah, kadang2 makcik yang tukang sapu sampah pun mengadu masalah kat mak..jadi secara tak langsung mak akan terbeban dengan masalah orang lain juga. erm, mcm mn nak buat ni??


Ya Allah, peliharalah ibuku..Ya Rahman, sembuhkanlah segala penyakitnya..Ya Rahim berilah kekuatan iman kpd ibuku dalam menghadapi ujianMu ini amiin

“Ya Allah! Selawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, penawar hati dan pengubatnya (hati), penyihat badan dan penyembuhnya (badan), pemberi cahaya penglihatan dan pemancarnya, juga ke atas ahli keluarga dan sahabat Baginda serta berkati sejahterakanlah.”

No comments: