Thursday, May 14, 2009

~.:ZiaRaH ASDAF:.~

12 mEi 2009~TuEsDay


saLam~

aLhamdulillah pagi ni aku sampai awal ke opis berbanding keLmarin..pagi ni tugasan kami adaLah merangka pamphlete untuk mempromosikan Aqiqah dan Mysweet Dadih. Kami bertiga berbincang dan mencambahkan idea untuk menghasiLkan pamphLete yang simpLe + informative . insyaALLAH, pamphLete tersebut akan diedarkan kepada orang ramai dalam minggu ini. Mudah-mudahan segaLa urusan pengedaran pamphLete di permudahkan ALLAH.


mEEtinG

macam biase setiap hari sElasE akan diadakan mEEting mingguan. Tapi memandangkan biLik menyuarat yang keciL ditambah puLak dengan masalah air cond yang tidak berfungsi dan biLangan peLajar praktikaL yang bertambah menyebabkan mesyuarat pada pagi itu terpakse dihadiri oLeh staff2 shje. bayangkanLah kalo meeting tu tetap di teruskan dalam keadaan panas, berhimpit-himpit dan sempit..alamat ada jugak yang pengsan. Huhu.. Alkisah, kami pun buatLa meeting sesame sendiri dan staff meeting terpakse dibuat di ruang tamu opis.


kEnduRi

tengahari tadi, kami dah dimakLumkan ada sedikit makan-makan sempena meraikan hari Lahir kak Mira dan abg Shah. Selain tu jugak nak meraikan pelajar-pelajar practical dari UM yang baru masuk keLmarin dan meraikan detik2 perpisahan kami pelajar paraktikal UIA yang tinggal lagi beberapa hari. Dorang ni akan berpraktikaL selama 2 buLan. Dalam pukul 12.45pm kami dah siap2 menyusun atur kerusi di bilik mesyurat agar dapat memuatkan lebih kurang 15 orang. Kami di jamu Nasi Beringin..mcm best kan namenya..hehe mule2nyer ingat nasi Beriani..perghh, sedapp nasik tu, luar biase rasanya!! Lepas makan-makan, masing2 berebut2 nak timbang berat..hehe. biasaLah makan nasik orang beLanje, berseLera sikit.


ASDAF

Lepas makan tengahari, En Muhammad mempelawa kami semua termasuk pelajar praktikal UM untuk ziarah ke Asrama DaruL FaLah. Wahhhhh, bestttnyaa..saat2 yang dah lama aku tunggu sejak mula praktikal ni. Aku pun x tau nape aku teringin sangat nak pi sana. Kami bertolak dalam pukul 3 ptg dgn menumpang keta kak Eyta (bekal pelajar praktikaL UM). Perjalanan ke sana memakan masa selama 15 minit kut kalo x silap aku la. Asdaf ni terletak di atas bukit bersebelah pulak dengan rumah istana sri menanti. Pendakian kami para wirawati dengan menaiki kanciL yang anggun itu sangat mencabar kesungguhan. Mujur kak Eyta expert menggendaLikan kenderaan aLa-aLa F1 gitu. Sesampainye kami di sana, perasaan keterujaan terpancar di wajah masing-masing. Teruja melihat keindahan dan kehijauan kawasan di situ..Tenang dan damai~ohhh syahdunyerr..huhu. agak lambat jugak kami berjalan kerana mata asyik leka menganggumi keindahan ciptaan Allah..subhanallah~


taAruF

kami dibawa masuk ke opis untuk bersuai kenal dengan penyeLia asrama. Masing-masing membentuk buLatan haLaqah diatas karpet yang bersih dalam bilik opis yang sejuk itu. Hehe..bermulalah sesi taaruf..sebenarnya En Muhammad dan 2 orang pelajar lelaki UM dah lama sampai sejak pukul 2.30 ptg lagi. En Muhammad memberi sedikit pengenalan projek Kitchen Garden 2 yang bakal digerakkan oleh para peLajar praktikaL UM kepada En Latip selaku timbalan pengetua di asrama tu. Sepanjang sesi taaruf tu, En Latip banyak berkongsi pengalaman beliau kepada kami. Sambil-sambil berbual, sambil-sambil minum air miLo ceLup biskut kering..hehe.


Kitchen Garden

seLesai sesi tersebut kami di bawa berjaLan-jalan meLihat kawasan persekitaran asrama. Tempat pertama sekali yang menarik hati aku bak magnet ni ialah kebun yang diberi nama Kitchen Garden. Wahhh, salunya aku hanya mendengar cerita pasal kitchen garden ni dari En Muhammad, alhamdulillah aku berkesempatan meLihat dengan sendirinya. Berkebun adalah minat aku sedari keciL lagi. Minat ni bercambah dengan suburnya sehingga kini. Di rumah, aku dan mak suka sangat menanam2 pokok ni. Macam-macam kami tanam. InsyaAllah ada rezeki dan kesihatan yang baik, aku bercadang nak buat Home Garden kat umah aku~rumah yang di kelilingi tumbuhan-tumbuhan hijau yang berkhasiat.


puLang

kami pulang agak lewat kerana menanti teksi dan bas. Lewat 6.30 pm kami berjaya menahan teksi untuk ke KL Sentral. Sepanjang perjalanan, pakcik teksi tu byk berkongsi pengalaman dgn kami. Katanya pernah terlanggar seorang budak 23 tahun yang lalu, medengarnya kami bertiga bertambah kecut perut, sejuk tangan di tambah pulak gaya dia membawa teksi pun menambah gerun. Alahmdulillah kami sampai ke kl sentral dgn selamat.

Hehe..seronoknya mengarang hari nie..bile hati gembira, rohani sihat, jasadi cergas. Semoga hari-hari terakhir praktikal ni lebih banyak aktiviti di luar. Lenguh urat-urat bile dok lelame dalam opis ber-air cond nie..hehe~selamat mengikuti cerita selanjutnya~(^_^)v

No comments: